Close Menu

Impactwijzer gelanceerd tijdens Impact Event 2019

Tijdens het Impact Event op vrijdag 29 maart 2019 hebben we officieel de Impactwijzer gelanceerd. Om organisaties te ondersteunen in impactgericht werken heeft impact adviesbureau Sinzer, in samenwerking met Goede Doelen Nederland en Partos en met inbreng van CBF en andere organisaties verenigd in de Impact Challenge een online Impactwijzer ontwikkeld.

 

Het idee voor de Impactwijzer is ontstaan tijdens het allereerste Impact Event in november 2017. Tijdens een van de gesprekken rondom de Sectorreflectie CBF van 2017 werd het idee voor een online toolkit/kennisbank geopperd vanuit de zaal. Dit vond enige bijval van de aanwezigen. Om dit idee te testen, werd in de evaluatie van het Impact Event 2017 aan alle deelnemers gevraagd wat niet mocht ontbreken als activiteiten van de Impact Challenge in 2018 (en verder). Van de ondervraagden vond zo’n 60% dat een kennisbank impactonderzoek niet mocht ontbreken.

 

De Impactwijzer is een praktische handleiding voor goede doelen organisaties om hen te helpen hun impact beter te begrijpen, die impact te vergroten en deze beter zichtbaar te maken. Kortom: meer impactgericht te werken. Emma Verheijke, partner bij Sinzer, lanceerde de Impactwijzer en gaf uitleg hoe organisaties deze praktische handleiding kunnen inzetten om impact beter te begrijpen en hierop te kunnen sturen.

Emma Verheijke: “Impactgericht werken is een groeiproces. De focus van de Impactwijzer ligt minder op ‘proving impact’ zoals in traditionele M&E, maar meer op ‘improving impact’ binnen de gehele organisatie. Het gaat om het continu leren en verbeteren op basis van best practices en best failures. Dat heeft invloed op je strategie, hoe en welke data je gebruikt en je organisatiecultuur en systemen.”

 

De Impactwijzer biedt handreikingen voor zowel kleine als grote organisaties, voor organisaties die net aan het begin staan van impactgericht werken en organisaties die een volgende stap willen maken. “Vaak wordt gedacht dat impactgericht werken enorm complex en tijdrovend is, en soms beginnen organisaties er daarom maar niet aan. Dat is natuurlijk zonde!” aldus Emma Verheijke.

 

Daarom is de Impactwijzer zo ingericht dat het organisaties ondersteunt in het beantwoorden van de vragen ‘Wat is goed genoeg?’ en ‘Hoe ver kan en moet je gaan?’ Emma Verheijke legt uit: “De Impactwijzer laat daarbij de breedte zien van wat er mogelijk is, maar geeft ook inzicht in dat wat ‘goed genoeg’ is, wat ‘impactvolwassenheid’ is, per organisatie en de fase waarin die organisatie is kan verschillen, en dat daarin groei en ontwikkeling mogelijk is. Sommige organisaties beginnen klein, en bouwen steeds verder uit; sommigen zijn al verder en willen dat nog meer verdiepen; het gaat erom dat het passend en bruikbaar is en dié inzichten oplevert die impact vergroten.”

 

Foto: Jostijn Ligtvoet ©

Presentator Farid Tabarki interviewt Emma Verheijke (partner bij Sinzer) over de Impactwijzer