Goededoelensector lanceert Impact Challenge
Tijdens het Impact Event op 24 november heeft de goededoelensector de Impact Challenge officieel gelanceerd. Dit is een sectorbreed initiatief om gezamenlijk de maatschappelijke impact verder te vergroten en meer zichtbaar te maken.
Tijdens het Event werden de meest opvallende resultaten van een inventarisatie (sectorreflectie) onder ruim 400 erkende goede doelen afgewisseld met boeiende sprekers, levendige discussies en inspirerende praktijkvoorbeelden.
Onder leiding van Farid Tabarki gingen zo’n 130 deelnemers met elkaar in gesprek over de actuele stand van zaken rondom impact, de dilemma’s en de uitdagingen waar we als sector voor staan. De Impact Challenge gebruikt de belangrijke inzichten uit het event om de sectorbrede ontwikkeling van impact verder te faciliteren.
Belangrijkste inzichten Impact Event
Het event kenmerkte zich door een open en constructieve sfeer waarin de deelnemers samen ervaringen deelden over het complexe thema impact. Het interactieve programma was opgebouwd in vier thema’s die overeenkwamen met de thema’s in de sectorreflectie.
The theory of change (eenvoudige verandertheorie)
Uit de sectorreflectie blijkt dat bijna 60% (aan de hand van een model en een voorbeeldproject) logisch kan beredeneren hoe met hun activiteiten het beoogde maatschappelijke effect wordt bereikt. ‘Het geeft je een routekaart, een onderliggend fundament voor een effectieve en efficiënte strategie’, zegt Arthur Wiltink, directeur Wakker Dier. ‘Het helpt bij het blootleggen en toetsen van je aannames.’
Niet beginnen is volgens hem de grootste valkuil. ‘Durf te investeren in dit onderwerp. Kijk wat fondsenwerving kost. Waarom zou je een deel van die tijd niet investeren om je middelen beter te gebruiken? En dan is de uitdaging aan jezelf om daar naar eer en geweten iets aan te doen.