Met de Impact Challenge dagen we elkaar uit om de impact van de goededoelensector te vergroten en beter zichtbaar te maken. Gebruiken we wel de meest effectieve strategieën om onze missies te realiseren? En hoe communiceren we over impact? Samen gaan we op zoek naar inzicht en inspiratie. Dit doen we door kennis te delen, ervaringen uit te wisselen en elkaar te inspireren. We kunnen namelijk veel van elkaar leren. Ook dit jaar organiseren we weer een Impact Challenge Award. Heb jij iets geleerd over het vergroten van je impact als goed doel en wil je jouw ervaringen delen?
De inschrijving voor de Impact Challenge Award 2021 is inmiddels gesloten. De finalisten zijn: Niketan, Wakibi, Blijdschap Voor De Dieren, Fier, Simavi en Longfonds.
Voor wie is de Impact Challenge Award?
Alle Erkende Goede Doelen zijn welkom om mee te dingen naar de award. De enige voorwaarde is dat je iets geleerd hebt over het vergroten je impact en dat je dit kunt vertalen naar een concreet advies voor collega-organisaties. Om mee te doen is het dus niet belangrijk of je voor het eerst je leerervaringen concreet maakt of dat je al jaren conform een (wetenschappelijke) systematiek werkt aan het vergroten van impact. Let op: dit jaar zijn er twee categorieën: organisaties tot € 500.000 baten per jaar en organisaties vanaf € 500.000 baten per jaar. De organisatie die het beste in staat is om geleerde lessen te vertalen naar een concreet en inspirerend advies voor collega-organisaties wint de Impact Challenge Award 2021 in zijn categorie.
Hoe doe je mee?
Alle Erkende Goede Doelen zijn uitgenodigd om voor de eerste pitchronde een case in te dienen waarin je beschrijft wat je hebt geleerd over het vergroten van je impact.
Om mee te doen download je het formulier voor jouw categorie (organisaties tot € 500.000 baten per jaar of organisaties vanaf € 500.000 baten per jaar) en doorloop je de volgende stappen:
Stap 1: Geef een concreet en inspirerend voorbeeld.
Wat betekent dit voor de praktijk van je werk?
Stap 2: Beschrijf hoe je meer impactgericht bent gaan werken.
Maak concreet wat je hebt geleerd en leg dit uit aan de hand van een concrete verandering in je organisatie.
Stap 3: Jouw belangrijkste les in één zin.
Stap 4: Adviseer.
Hoe kunnen je collega's meer impact realiseren? Voor wie is dat advies relevant?
We raden je aan het formulier in te vullen met jouw collega’s die betrokken zijn geweest bij jouw case. Het doorlopen van de stappen duurt ongeveer 3 uur.
De Impact Challenge Award
- Organisaties krijgen t/m maandag 18 oktober 2021 de mogelijkheid om hun eerste pitch in te dienen, waarin ze kort en krachtig bovenstaande stappen doorlopen.
- Door middel van een score wordt per categorie een top-3 bepaald.
- De top-3 per categorie krijgt op 5 november 2021 gezamenlijk een pitchworkshop aangeboden om hen te ondersteunen in het maken van een presentatie voor de finale tijdens het Impact Event op 19 november 2021.
- De uitgewerkte cases worden voorgelegd aan een onafhankelijke vakjury.
- Tijdens het Impact Event op 19 november 2021 presenteert de top-3 per categorie haar verhaal aan het aanwezige publiek. Het publiek mag live stemmen op zijn of haar favoriet.
- De winnaars van beide categorieën worden ter plekke bekend gemaakt. Het juryoordeel bepaalt 65% en de publieksscore 35% van het eindcijfer.
Wanneer heb je gewonnen?
De organisatie die per categorie wint, is de organisatie die:
- op een heldere manier kan omschrijven wat er is geleerd over het vergroten van je impact als goededoelenorganisatie,
- het beste in staat is geweest om deze leerpunten te vertalen naar concrete & inspirerende tips of adviezen voor collega’s.
De prijs
De prijs verschilt per categorie.
De winnaar van de categorie tot € 500.000 baten per jaar wint zijn persoonlijke wetenschapper. MA. Robin Aarts van de Universiteit Maastricht trekt een half jaar met jouw organisatie op. Ze kan je helpen om de volgende stap te zetten in impactmanagement. Het liefst doen jullie dat natuurlijk met het hele team.
De nummers twee en drie winnen een e‑learning van Avance Impact. Twee personen van jouw organisatie kunnen zich in zes weken tijd verdiepen in het complete gedachtengoed van impactmanagement. De e‑learning bevat video’s en lessen met concrete opdrachten die je maakt wanneer het jou uitkomt. Twee keer per maand is er een live-sessie via Teams. Aan het eind van de rit heb je twee opgeleide impactexperts in jouw eigen team.
De winnaar van de categorie vanaf € 500.000 baten per jaar wint zijn persoonlijke impact-team. Dat impact-team wordt in overleg met jou op maat samengesteld. Daarvoor zijn de experts van het Dialogues House, het Innovatiecentrum, het Opleidingscentrum en Duurzaam bankieren van ABN AMRO beschikbaar. Samen met hen bekijk je welke ondersteuning je nodig hebt om de volgende stap te maken in het realiseren van meer Impact met jouw organisatie.
De nummers twee en drie worden gekoppeld aan MDF en Sinzer. Zij stellen een dag consult beschikbaar om de impact van deze organisaties nog verder te vergroten.
De jury
De jury van de Impact Challenge Award is onafhankelijk en bestaat uit experts en ervaringsdeskundigen op het gebied van impactgericht werken. Er nemen geen medewerkers van goededoelenorganisaties, de brancheverenigingen of de toezichthouder zitting in de jury van de Impact Challenge Award. De jury wordt ondersteund door het secretariaat van de Impact Challenge. De jury wordt op een later moment bekend gemaakt.
Planning
1 september 2021
|
Start inschrijving Impact Challenge Award
|
Deadline: maandag 18 oktober 2021
|
18 oktober 2021
|
Start beoordeling inzendingen
|
|
25 oktober 2021
|
Bekendmaking top-3 per categorie
|
Alle inzendingen ontvangen feedback over hun score
|
5 november 2021
|
Gezamenlijke pitchworkshop
|
Deadline inleveren cases voor vakjury: 10 november 2021
|
12 november 2021
|
Jury ontvangt de cases ter beoordeling
|
|
19 november 2021
|
Finale tijdens Impact Event 2021
|
|
Wedstrijdformulier en reglement
Wedstrijdreglement Impact Challenge Award
Voor vragen kun je contact opnemen met Paulien Trapman via impactchallenge@goededoelennederland.nl